Balanceudredning og træning af ældre i risiko for fald
Kurset ”Balanceudredning og træning af ældre i risiko for fald” fokuserer på aldersbetingede forandringer relateret til balance, undersøgelse af den stående og gående balance, synssansen, den taktile, den vestibulære og den proprioceptive sans, hvor systematiske test inddrages. Principper for balancetræning og træningsintensitet gennemgås og der arbejdes i perioden mellem 2. og 3. kursusdag med en opgave omkring en borger med balanceproblemer fra egen praksis.

Kurset bygger på aktuel forskning og teori, hvor formålet er at gøre deltagerne i stand til at arbejde evidensbaseret med ældre i risiko for fald.
Undervisningen på kurset er funderet i relevant og aktuel forskning samt ny viden og teori. Tilgangen er anvendelsesorienteret, således at deltagerne vil kunne bruge den nye viden og færdigheder til at styrke egen praksis.
Præsentation af undervisere på kurset
John Brincks, fysioterapeut, Ph.d.
Min forskningsinteresse ligger inden for bevægelsesanalyse og rehabilitering af personer med neurologiske lidelser, men i særdeleshed balancetræning og test af balance. Min videnskabsmetodiske tilgang er primært kvantitativ, men bruger også kvalitative forskningsmetoder og design for komplekse interventioner. Jeg er på nuværende tidspunkt tilknyttet Programmet for Rehabilitering, som er en del af Forskningscenter for Sundhed og velfærdsteknologi i VIA.
Michael Smærup, fysioterapeut, Ph.d.
Min primære forskningsinteresse er vestibulær diagnosticering og behandling af patienter med vestibulær dysfunktion og svimmelhed. Jeg er pt optaget af hvilke udfald, som patienter får efter en stroke: Synspåvirkning og/eller vestibulær problematik. Min videnskabsmetodiske tilgang er primært kvantitativ, men benytter mig også af et mix af metoder i forhold til en given problemstilling.
Program
Dag 1
Tidsrum |
Beskrivelse |
Underviser |
9.00-9.15 | Præsentation og introduktion til forløbet | Michael |
9.15-11.00 | Balance og aldersbetingede forandringer relateret til balance | John |
11.00-12.00 | Faldudredning | Michael |
12.00-12.30 | Frokost | |
12.30-14.00 | Undersøgelse af den stående og gående balance samt den vestibulære sans. Systematiske test inddrages | John/Michael |
14.15-15.45 | Praktisk gennemgang af balancetest og refleksion over disse med inddragelse af borgere. Undervisere hjælper og støtter kursisterne i undersøgelse af borgere | John/Michael |
15.45-16.00 | Afslutning på dag 1 og spørgsmål | John/Michael |
Dag 2
Tidsrum |
Beskrivelse |
Underviser |
9.00-10.30 | Opfølgning på gårdsdagens undersøgelse af borgere. Diskussion af hvad vi skal udlede af testsvar og anamnese, herunder validiteten af resultaterne | John/Michael |
10.30-12.00 | Principper for Balancetræning og træningsintensitet samt teori bag vestibulær rehabilitering | John/Michael |
12.00-12.30 | Frokost | |
12.30-14.00 | Principper for Balancetræning og træningsintensitet samt teori bag vestibulær rehabilitering (fortsat) | John/Michael |
14.15-15.45 | 14.15-15.45 Praktisk afprøvning af balancetræning på borgere (demonstration af træning og refleksion over dette). Undervisere hjælper og støtter kursisterne i afprøvning af balancetræning på borgere |
John/Michael |
15.45-16.00 | Præsentation af opgave til dag 3 En borger med balance problemer – problemløsning på konkret borger fra Jeres egen praksis Hvad kan jeg lave af undersøgelser? Hvad kan jeg lave af behandlingstiltag? Hvad kan jeg lave af datalindsamling? |
Michael |
Dag 3
Tidsrum |
Beskrivelse |
Underviser |
|
9.00-10.15 | Case præsentationer, interviews og reflekterende teams | John/Michael | |
12.00-12.30 | Frokost | ||
12.30-15.00 | Repetition, spørgsmål, uklarheder omkring teori og praksis | John/Michael | |
15.00-16.00 | Afslutning, spørgsmål og evaluering | John/Michael |